miércoles, 29 de agosto de 2007

I ditt hus råder inga lagar.

Jag har försökt att hålla mig till lättsamma utsvävningar och kärleksförklaringar, min målmedvetna och seriösa sida har tagit en paus. Men idag kan jag inte hålla mig.

Fosterbarnen som misshandlats och utnyttjas är en av Sveriges största samtida katastrofer och den 18sidiga utredningen är ett av de värsta avslöjanden som gjorts på senare tid.

Och samtidigt som detta händer, talar myndigheterna ut. Och säger att det blivit bättre sen barnagan förbjöds. Som en gammal tant får det mig att sätta min Loka i halsen.

Barnagan ute på gatan, den öppna inför gästerna och den man öppet pratade om, den är försvunnen i många fall. Men i ditt hus råder inga lagar. Där inne, hemmets lugna vrå vet polisen och myndigheterna inte om i fall du slår dina barn eller andras barn halvt fördärvade.

Jag tror inte att lagen förändrar halvt så mycket som vår ändrade attityd till barnuppfostran. Lagen hjälper barnagan in i mörkret.

Jag har svårt att förstå det överraskande momentet i denhär utredningen. Att det är något hemskt, men att alla skulle slutat slå sina barn, det är lika befängt som att tro att alla äktenskap som under året ingåtts mellan omyndiga varit en sista utväg, och inte en chans att gifta bort flickor. Eller att du som kvinna är säker i ditt hem.

No hay comentarios.: